Πολυμέσα

 


Η τεχνολογική επανάσταση έφερε πολλές αλλαγές στην καθημερινή μας ζωή αλλά και στον τρόπο δράσης των επιχειρήσεων (μικρών, μεσαίων και μεγάλων). Είναι ιδιαίτερα αισθητή η διαρκής αλλαγή προσωπείου στις επιχειρήσεις οι οποίες λαβαίνουν μέρος σε έναν συνεχώς αυξανόμενο αγώνα για επικράτηση και ίσως για κυριαρχία. Η τεχνολογία επέδρασε αλλού αρνητικά και αλλού θετικά. Το “αρνητικό” σημείο της τεχνολογικής επανάστασης είναι η συνεχής επαγρύπνηση και ο αδιάκοπος ανασχηματισμός των επιχειρήσεων τα οποία αφήνουν εκτός “πεδίου μάχης” όσους δεν τα αποδεχθούν.

Αυτή η ραγδαία μεταστροφή προς οποιαδήποτε τεχνολογία, που πιθανόν να τους εξασφαλίσει την κυριαρχία στον τομέα τους ή τουλάχιστον την επιβίωσή τους, οδηγεί σε μια αυτοματοποιημένη κοινωνία η οποία έχει ξεφύγει από τον νωχελικό τρόπο ανάπτυξης. Αντιθέτως θα μπορούσαμε να αναφέρουμε αρκετές σημαντικές βελτιώσεις που έχει φέρει αυτή η τεχνολογική πρόοδος. Η επίδραση της σε πολλούς τομείς οδήγησε σε μια πιο οργανωμένη κοινωνία. Αυτή η οργάνωση απορρέει από την άμεση αποδοχή της τεχνολογίας από τις επιχειρήσεις, οι οποίες προκειμένου να αποκτήσουν ένα ανταγωνιστικό πλεονέκτημα “θυσιάζονται στον βωμό” της ραγδαίας τεχνολογικής ανάπτυξης.

Η τεχνολογία μας έχει οδηγήσει στην ανεύρεση νέων και καλύτερων τροφών, στην δημιουργία πιο ασφαλών κατοικιών, καλύτερης διασκέδασης, μετακίνησης και σε πάρα πολλά άλλα, αλλάζοντας τη ζωή μας δραματικά (P. Kotler Marketing Management 1997).


Ζούμε σε έναν κόσμο ο οποίος προσπαθεί να ακολουθήσει αυτές τις αλλαγές επειδή το θέλει ή επειδή του το επιβάλλουν, μια και έχουν αγγίξει (οι αλλαγές) όλες τις πλευρές της ζωής μας. Στις επιχειρήσεις, αυτή η ανάγκη φαίνεται πολύ περισσότερο. Έτσι επηρεάζεται πολύ στον τρόπο που θα παράγει κάποια προϊόντα καθώς και στον τρόπο που θα πουλήσει αυτά τα προϊόντα.

Αν και έχουμε αποδεχτεί αυτή την ραγδαία τεχνολογική πρόοδο ωστόσο αυτός ο γρήγορος ρυθμός δεν μας έχει αφήσει περιθώρια συνειδητοποίησης της σημαντικότητας αυτών των επιτευγμάτων. Όπως αναφέρει και ο Kotler στο βιβλίο του Marketing Management, το 1954 για να ετοιμάσουμε το δείπνο χρειαζόντουσαν δυόμισι ώρες. Σήμερα είναι εφικτό περίπου σε 15 λεπτά (fast food, snack).

Μεγάλη είναι η εφαρμογή της τεχνολογίας στην επικοινωνία των ανθρώπων. Σήμερα με την ανάπτυξη του Παγκόσμιου Ιστού, των δορυφόρων καθώς και άλλων μεθόδων (νέων τεχνολογιών) έγινε πιο εύκολη η επικοινωνία αυτή, μεταξύ των ανθρώπων καθηλώνοντάς τους κυριολεκτικά στον χώρο εργασία τους ή στο σπίτι τους.

Μέσα από τις εφαρμογές της τεχνολογίας μπόρεσαν να αναπτυχθούν πολλοί τομείς της επιστήμης οι οποίοι μέχρι τότε βρίσκονταν στα παρασκήνια ή δεν υπήρχε η ανάγκη να υπάρχουν. Ένας τέτοιος τομέας ο οποίος στο παρελθόν δεν υπήρχε σε όλες τις επιχειρήσεις ή τουλάχιστον φυτοζωούσε είναι το Μάρκετινγκ. Στις μέρες μας βρέθηκε να παίζει στο προσκήνιο και μάλιστα πρωταγωνιστικό ρόλο. Η εξελικτική πορεία των επιχειρήσεων είναι συνισταμένη πολλών παραγόντων οι οποίοι πρέπει να μελετηθούν και να αναλυθούν προσεκτικά. Το Μάρκετινγκ έρχεται να ψάξει και να βρει αυτές τις συνιστώσες που θα βελτιώσουν τον τρόπο λειτουργίας της επιχείρησης και θα προωθήσουν τα προϊόντα της με τον καλύτερο δυνατό τρόπο. Στο παρελθόν δεν είχε δημιουργηθεί η ανάγκη για τη ανάπτυξη ξεχωριστού τομέα Μάρκετινγκ και αυτό γιατί τα μέσα που είχε στη διάθεσή του (το Μάρκετινγκ) ήταν λίγα και φτωχά σε δυνατότητες. Με τις νέες τεχνολογίες το Μάρκετινγκ έχει αποκτήσει περισσότερες δυνατότητες και γι’ αυτό θα πρέπει να ψάξει για εκείνο το/ή τα μέσα που θα βοηθήσουν την επιχείρηση στην επίτευξη των στόχων της.

Οι τρόποι που θα σχεδιάσει, θα παράγει, και θα προωθήσει μια επιχείρηση τα προϊόντα της αλλάζουν διαρκώς. Κάποτε, μπορεί να γινόντουσαν όλα με το χέρι σήμερα όμως τα πάντα είναι σχεδόν αυτοματοποιημένα. Απαραίτητη έχει αποδειχτεί η προώθηση των προϊόντων με την χρήση των πολυμέσων. Είναι μια διαδικασία η οποία προσεγγίζει πολύ περισσότερο των καταναλωτή εισβάλλοντας κυριολεκτικά στο χώρο του. Οι πολυμεσικές εφαρμογές προσφέρουν μια νέα διάσταση στον τρόπο επικοινωνίας των ανθρώπων, ικανοποιώντας κατά κάποιον τρόπο τις αισθήσεις τους. Το Μάρκετινγκ αναγνωρίζει αυτή την αξία και προσπαθεί να προωθήσει αυτές τις εφαρμογές σε όλο το εύρος των δυνατοτήτων του. Ο ρόλος του Marketer είναι καινούργιος μια και στο παρελθόν τον είχε αναλάβει ο διευθυντής, χωρίς να έχει ιδιαίτερες προσδοκίες. Τα πράγματα ήταν απλούστερα μια και στα χέρια του δεν διέθετε παρά ελάχιστα επιτεύγματα της τεχνολογίας.

Η διαφήμιση μέσω των αφισών, ήταν και ο μόνος τρόπος προώθησης των προϊόντων. Βέβαια το Μάρκετινγκ δεν είναι μόνο διαφήμιση, αλλά “μια κοινωνική και διοικητική ανάπτυξη από την οποία μεμονωμένα άτομα ή ομάδες ατόμων αποκομίζουν αυτό που χρειάζονται και επιθυμούν, μέσα από την δημιουργία, την προσφορά, και την ανταλλαγή προϊόντων αξίας με τους άλλους”(Kotler Marketing Management 9th edition).

Στο παρελθόν η κατάσταση ήταν στατική και δεν άφηνε σημαντικά περιθώρια εξέλιξης. Αυτή η κατάσταση ικανοποιούσε πολύ τη νοοτροπία των “κλειστών” κοινωνιών οι οποίες μεταβάλλονταν με αργούς ρυθμούς. Ήταν δύσκολο για κάποιον να ελιχθεί εύκολα και να αποκτήσει πλεονεκτήματα έναντι άλλων, μια και αυτό που μετρούσε ήταν η εμπειρία και η μακροβιότητα που είχε, καθώς και η αδιαφορία του κόσμου για κάθε τι νεωτεριστικό. Η τεχνολογική επανάσταση επέδρασε στο να αλλάξει αυτή της τη νοοτροπία η κοινωνία και να “αναγκαστεί” να ασπαστεί τον καινούργιο τρόπο επιβίωσης.

Σήμερα αυτό που μετράει είναι η οικονομική δυνατότητα που έχει κάποιος ώστε σε πρώτη φάση να μπορέσει να αποκτήσει την τεχνολογία. Από εκεί και πέρα χωρίς να διαθέτει την σχετική εμπειρία ή την μακροβιότητα μπορεί να παίξει σημαντικό ρόλο στο προσκήνιο των εξελίξεων. Η εξέλιξη της κοινωνίας μας διδάσκει ότι δεν πρέπει να αναπαυόμαστε στα σχέδια μας, αλλά να μπορούμε διαρκώς να ελιχτούμε μέσα σε αυτόν τον κυκεώνα των αλλαγών. Το Μάρκετινγκ είναι ένας τομέας ο οποίος βοηθάει τις επιχειρήσεις να προσαρμοστούν σε αυτές τις διαρκές αλλαγές, με όσο το δυνατόν λιγότερες απώλειες.

Το κομφούζιο αυτό των μεταβολών σε νέες αντιλήψεις, προτιμήσεις και απαιτήσεις, αναστατώνει τα ήσυχα νερά στα οποία “λιμνάζουν” οι επιχειρήσεις, και ο μόνος τρόπος για να προχωρήσουν στο έργο τους είναι να “αισθάνονται” διαρκώς τους παλμούς της αγοράς.

 

 
 
     

Αρχή σελίδας
 
(c) 2001 created by Magnet Internet Services